Kursmål som detta inlägg berört:
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda
källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet
Idag har vi haft turen att ha en föreläsning och workshop med Carina Mattsson om matematik. Carina har tidigare jobbat på en matematik inriktad förskola där det haft nära samarbete med
Nationellt Centrum för Matematikbildning (NCM). Hon delade med sig utav sina fantastiska tips och råd hur vi kan organisera verksamheten med ett matematiskt fokus. Hon berättade att de hade tagit bort linjerna mellan ute och inne, genom att använda inneleksaker ute och tvärt om. Hon förklarade att de märkte att barnens lek utvecklades och utmanades genom att sudda ut förskolans gränser mellan ute och inne.
Under föreläsningen berättade Carina om olika förhållningssätt hon och hennes kollegor hade, för dem ville de inte servera färdiga svar utan ställa öppna frågor samt vara lyhörd på barnen. Förskolan skall stäva efter att varje enskild individ utvecklar sin förmåga att använda och utforska matematik i vardagen och testa på att lösa egna och andras problem (Lpfö98 rev.2010, s.10)
¹Carina Mattsson, Utomhusmatematik. Högskolan i Borås. 20141017
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar