onsdag 1 oktober 2014

Bild

Bild 1


Idag hade vi vår första bild workshop, detta är mitt favorit ämne inom de estetiska ämnena. Mats Anderssonbörjade hålla en föreläsning om olika biltyper:
  • Konkreta bilder är en bild där du ser vad bilden föreställer.
  • Abstrakta bilder är en bild där du ser en massa färger och former.
  • Statiska bilder är en bild där du har lika mycket färg och form på båda sidor, jämnvikt över bilden.
  • Dynamiska bilder är en bild som du ser rörelse.

Efter föreläsningen fick vi en uppgift där vi skulle ta ett hårt papper klippa ut en fyrkantig ruta lika stort som ett frimärke och sedan lägga på en vald bild. Sedan skulle vi förstora denna bild  15x15. Vi skulle först göra en i färg och sedan en i svartvit utav olika material. Sedan gick Mats och kopierade 12 stycken kopior av vår färgade bil och sedan skulle vi bilda olika mönster utav bilderna.

Vi fick efter vår uppgift fritt fram att testa på många olika typer av färger, kritor, papper och arbetssätt. För att öka vår kunskap kring material men också få använda vår kreativa sida samt vår fantasi till att skapa. Jag tycker det är viktigt som pedagog att man tillåter barnen att testa på olika material och tekniker kring bild. Vi skall inte stoppa barnens fantasi genom att bara ta fram rött vitt svart och grönt vid julpysslet utan vi skall ta fram alla olika färger och material så att barnen får arbeta under kreativa arbetsformer. Där barnen själva får utforma sin tomte och vi måste som pedagog se att själva processen är det viktiga och inte slutprodukten.

Enligt lpfö(rev 2010, s.8-9) ska vi sträva efter att barnen ska utveckla sin skapande förmåga att förmedla upplevelser tankar och erfarenheter med hjälp bild samt utveckla sin förmåga att skapa och bygga med hjälpande olika material.



Bild 2

Vid detta tillfälle fick vi en genomgång av Mats Andersson [2]hur vi kan jobba med papier maiche och lera. Vi började lektionen med papier maiche vi fick se några exempel på hur vi skulle kunna jobba i barn grupp med detta material och fick se några olika förslag på figurer.

När man skall tillverka materialet till papier maiche använder man sig utan pappersremsor, tapetklister och vatten och blandar i en stor hink. Vi fick välja valfritt om vi ville använda färger eller glitter. Vi fick sedan testa på att göra eget papper. Jag tycker att detta arbetssätt är ett väldigt stimulerande och roligt sätt att arbeta med barnen. Eftersom att det är en speciell känsla att ta och barnen tränar på sin  fin motoriken under roliga former. Vi pedagoger får dock ha i åtanke att vissa barn kan uppleva att sådana aktiviteter kan uppfattas som läskiga då de är en speciell konsistens, så de är viktigt att ha i åtanke att de ska vara en frivillig aktivitet.

Efter lunchen fick en genom gång om natur lera och vi fick se några färdiga alster. Efter genomgången skulle vi utforska leran vilket jag tror är väldigt viktigt när vi sedan skall presentera lera i en barngrupp. Ställa frågor till barnen och prata kring vad man kan använda lera till. Jag tycker det är ett väldigt roligt material att använda i en barngrupp, eftersom att man kan återanvända leran. Det negativa var att den var stenhård så vi var tvungna att mjuka upp leran först, men sedan var den verkligen härlig att arbeta med. Vi fick sedan testa på färgad lera i olika slag, några torkade och några inte. Den färgade leran var mjukare och bekvämare att arbeta med.


¹Mats Andersson, Högskolan i Borås Workshop Bild 2014-09-25
2Mats Andersson, Workshop Bild. Högskolan i Borås, 2014-10-31.

Referenser:

Läroplan för förskolan Lpfö 98.[Ny,rev.utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442 (s.16)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar