torsdag 2 oktober 2014

Textil


Kursmål som  detta inlägg har berört:

Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över ett tematiskt arbete där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.

Skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet.

Textil 1

Idag hade vi vår första textil workshop med Cathrine Berg1 som handlade om ull och dess användningsområden. Ull är ett väldigt fantastiskt material att jobba med i förskolan pågrund av att det är ett lätthanterligt, tåligt och billigt material. Det finns många olika grejer inom ämnet vi kan göra tillsammans med barnen exempelvis att tillverka sittdynor till utflykterna, där barnen själva får tillverka sitt sittunderlag. Vill jag som pedagog göra ett konstverk tillsammans med några barn så kan vi göra en bil matta som både är skön att sitta på men också varm för rumpan. Vi kan också göra en stor vägg tavla som fungerar som ljuddämpande. Det som är bra med ull är att det inte finns någon brandrisk, vilket är väldigt viktigt att tänka på när vi jobbar med barn och människor.

Vi fick en uppgift av Chatrine att skapa ett sagotema på en ullmatta som vi skulle tillverka. Min grupp valde att skapa en sagovärld utifrån Babblarna. Varför vi valde Babblarna var för att det är ett språkstimulerande material för de yngre barnen, vi tänkte att vi kunde ha användning utav vår tavla när man har Babblarna som tema i förskolan.

Första steget av tillverkningen utav vår sago matta var att Tova en stor matta där vi sedan kunde fästa våra figurer på. Vi valde mörkgrå ull, vi använde oss först utav en handduk och sedan lade vi en svart sopsäck på eftersom att vi skulle jobba med vatten. Vi lade sedan ullen i tre lager omlott för att hullingarna skulle fästa i varandra och tovas ihop.  Vi hällde vatten på och sedan lade vi bubbelplast på ullen och rullade in den för att sedan rullas i sex minuter för att få bästa resultat. Efter vi rullat upp mattan skulle vi gå runt på ullen för att ytligare tova ihop mattan. Därefter valde vår grupp att göra en ritning hur vi ville placera ut figurerna. Vi formade figurerna och pickade ut dem på mattan för att sedan spruta vatten och använda ett tilltygad för att massera in figurerna i mattan.

Jag tycker att detta är ett väldigt roligt och spännande sätt att jobba med ull för barnen, där de själva kan få tillverka små tavlor ur ett tema eller deras egna fantasi. Det som är bra med ullen är att tröttnar barnen så kan dem spara sina alster och fortsätta på den dagen efter. Ull har inga begränsningar utan det är vår egna fantasi som sätter stopp.

Cathrine Berg tog upp under sin föreläsning att det är billigare att tillverka en tavla utav ull en att använda papper och färg. Detta kan vi pedagoger ha i åtanke då förskolan skall inhandla nya saker.

Bra hemsidor att köpa ull:

Bild 2 broderi och textiltryck 

Broderi
Vi fick i början av lektionen dela upp oss i små grupper,  sedan fick varje grupp läsa var sin dikt som vi sedan skulle gestalta i ett broderi. Eva Wahlström[2] tanke var att välja könsneutrala dikter som vi kunde tolka fritt och på ett abstrakt sätt. Vi fick välja fritt bland olika tyger och garn för att skapa vår tolkning av dikten.

Detta arbetssätt var väldigt nytt för mig men jag kan tänka mig vilken härlig process det skulle kunna bli i en barngrupp. Att alla får vara med att skapa och forma ett alster genom att sammarbeta genom processen.



Textiltryck

Eva Wahlström  förklarade på sin föreläsning att det är viktigt att vi tvättar textilen först innan vi skall måla eller trycka med textilfärg, eftersom då fäster färgen bättre. Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagsrtand-Velicu(2010, ss. 25-27) beskriver i sin bok vikten av att använda textiltryck som arbetsmetod med barn. När vi håller på med färg i verksamheten så tränas många sinnen så som fin motoriken, matematik och språk. 

Jag tycker att detta är ett väldigt roligt arbetssätt att jobba med barn, då de är ett sådant brett ämne där barnen kan få uttrycka känslor på olika sätt. Det är viktigt att du som pedagog vågar gå utanför ramarna och låta barnen utforska färgerna och verktygen på sitt sätt.


¹Cathrine Berg, Högskolan i Borås Workshop Bild 2014-09-26
Eva Wahlström Textil Workshop, Högskolan i Borås, 2014-11-20

Referenser
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010).Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar