onsdag 8 oktober 2014

Estetiska lärprocesser


Idag hade vi en föreläsning och workshop med Marie Bendroth karlsson1  om estetiska lärprocesser.
Ped  berättade att Vi pedagoger har ett demokratiskt uppdrag där vi ska låta barnen se konst och  ta del av museer och delta i de konstnärliga och kulturella livet. Det är viktigt att vi som pedagoger är engagerade och nyfikna på de aktiviteter som vi gör med barnen, eftersom att vårt tycke påverkar barnen. Ped berättade om en norsk forskning de gjort på barn mellan 0 till 3 år för att undersöka hur pedagogerna påverkar barnens åsikter om konst. Det visade sig att om pedagogerna va negativa till konsten blev barnen med de, var pedagogerna för engagerade så gav de inte utrymme till barnen. De ultimata pedagogerna är de som ger utrymme för barnens egna tycke och de pedagogerna som var engagerade och nyfikna.

 Ped berättade om Lindströms modellen:


Media specifikt:
Om - Handlat om att jobba med konst  ta reda på olika konstnärer eller konsthistoria ( se på konst)
I-  Handlar om att göra, vi lär oss material och lär oss att måla (göra själv)
Media neutralt:
Med - Jobbar vi med Karl XII och besöker statyn i Göteborg så är de själva statyn som är viktig.
Genom -förstå en konstnärlig process, undersöka och prova många olika sätt att göra de på.

Vi gick efter föreläsningen till Borås konstmuseum, där delades vi upp i våra studiegrupper. Vi fick ett konstföremål att studera i varje grupp, först skulle vi kolla på statyn i 5 minuter och skriva upp 10 ord vi tänkte på när vi såg statyn. Efter de skulle vi dela med oss av våra 10 ord i gruppen som sedan skulle sammanställa en beskrivning om statyn, vi fick sedan redovisa vår staty för två andra gruppen. Efter vi gjort de skulle vi gå runt och kolla på alla andras statyer.



¹Marie Bendroth karlsson, Högskolan i Borås Workshop Estetiska lärprocesser 2014-10-07

Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar