Idag hade vi vår andra föreläsning med Gunilla fihn1, hon tog upp hur en drama undervisning kan planeras på förskolan. Gunilla berättade hur viktigt det är att vara tydlig och positiv när vi pedagoger ska förklara en ny aktivitet. Ett av felen vi ofta gör som pedagoger är att säga till barnen i frågeform, ska vi sätta oss ner? Det kan göra barnen förvirrade, det är därför viktigt att vara tydlig och istället säga nu sätter vi oss ner. Barn känner sig tryggare med tydliga instruktioner och vet då därefter vad de förväntas av dem så vi pedagoger ska vara tydliga och positiva när vi jobbar med drama i förskolan.
Efter föreläsningen skulle vi gå till den stora mattan för att värma upp oss, vi började med en övning där vi skulle ta varandra i hand och först bilda en stor ring och sedan en liten ring. Därefter fortsatte det med några mer uppvärmningsövningar innan vi fick våran uppgift av Gunilla. Vi skulle i en grupp ta var sin bok och utefter boken hålla en drama samling med våra kamrater, så att vi fick öva på att hålla en drama samling. Jag tycker att det var ett väldigt roligt och spännande moment att få planera en egen drama samling med komma igång, värma upp, koncentrationsövningar, improvisation, gestaltning och avslutning. Efter varje grupp hade gjort sin samling fick vi diskutera och ge konstruktiv kritik, hur vi kunde göra annorlunda eller förbättra vilket jag tycker är väldigt viktigt då jag testar på något nytt. Lpfö (rev2010, s.7-9) beskriver att verksamheten ska sträva efter att varje barn utvecklar en nyfikenhet och ett skapande inom dramapedagogiken.
Vi fick också sitta mitt emot varandra och måla av varandra, men vi fick bara ha ögonkontakt med den vi målade av. Det var ett nytt och spännande sätt att arbeta med porträtt.
Efter föreläsningen skulle vi gå till den stora mattan för att värma upp oss, vi började med en övning där vi skulle ta varandra i hand och först bilda en stor ring och sedan en liten ring. Därefter fortsatte det med några mer uppvärmningsövningar innan vi fick våran uppgift av Gunilla. Vi skulle i en grupp ta var sin bok och utefter boken hålla en drama samling med våra kamrater, så att vi fick öva på att hålla en drama samling. Jag tycker att det var ett väldigt roligt och spännande moment att få planera en egen drama samling med komma igång, värma upp, koncentrationsövningar, improvisation, gestaltning och avslutning. Efter varje grupp hade gjort sin samling fick vi diskutera och ge konstruktiv kritik, hur vi kunde göra annorlunda eller förbättra vilket jag tycker är väldigt viktigt då jag testar på något nytt. Lpfö (rev2010, s.7-9) beskriver att verksamheten ska sträva efter att varje barn utvecklar en nyfikenhet och ett skapande inom dramapedagogiken.
Vi fick också sitta mitt emot varandra och måla av varandra, men vi fick bara ha ögonkontakt med den vi målade av. Det var ett nytt och spännande sätt att arbeta med porträtt.
¹Gunilla Fihn, Högskolan i Borås Workshop Drama 2014-10-02
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar