torsdag 2 oktober 2014

Språkutveckling

Kursmål som  detta inlägg har berört:


Redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än
svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål 

Idag hade vi en föreläsning med Ann-Katri Svensson1 som handlade om kartläggning, dokumentation och tras som verktyg. Syftet med att dokumentera är att öka barns inflytande i planering, genomförande och utvärdering. Det är viktigt att vi följer upp vår dokumentationen och se hur vi kan förändra och förbättra verksamheten och vårt arbetssätt.

Kartläggning:
Vi ska inte kartlägga för att exkludera utan att inkludera.
Viktigt är att säga till om de ej fungerar i barngruppen till chefen
Tänk på hur vi presenterar saker om barnen till föräldrarna

Tras:
Tras ska användas som material i hela barngruppen för att se vad vi i arbetslaget kan göra för att förändra och förbättra verksamheten. Det skall inspirera verksamheten till förbättring. Pedagogerna ska använda Tras varje år och uppfölja varje barn, när pedagogerna börjar med Tras kan det vara bra att hela arbetslaget gör testet på två barn så att de kan utvärdera sina svar, så att det sedan vet att arbetskollegorna har samma synsätt. Det är viktigt att inte använda Tras på enskilda barn som personalen tycker behöver extra stöd utan det ska användas på hela barngruppen, annars faller hela tanken.



¹Ann-Katrin Svensson,  Högskolan i Borås Föreläsning språkutveckling 2014-10-01.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar