Kursmål som detta inlägg berört:
Kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för
den kommande yrkesrollen.
Efter Gunillas föreläsning skulle vi skriva ner på ett A4 papper en berättelse om en konflikt som vi hade medverkat i eller tagit del av och den skulle sluta med ett dramatiskt slut. Vi blev sedan indelade i olika grupper där vi fick ta del av olika berättelser från resterande i klassen som vi sedan skulle välja ut en att gestalta för resten av gruppen. Vi fick gestalta vår berättelse två gånger, första gången gestaltade vi hela och andra gången skulle vi bestämma en person som inte kunde bytas ut. Andra gången vi spelade upp fick resterande pausa spelet och byta ut en utav oss för att sedan ändra berättelsen. Alla var tvungna att stoppa en berättelse minst en gång så att vi skulle få känna på hur de va att vara inhoppare i någon annans berättelse. Detta tycker jag var ett väldigt roligt och kreativt arbetssätt, jag fick verkligen utmana både min fantasi genom att skriva berättelsen men också på att framföra ett forumspel. Detta har hjälpt till att styrka min roll som förskollärare inom ämnet dramatik, jag tycker det är viktigt att man som pedagog skall vara en trygg och kreativ pedagog och inte vara rädd för att göra fel och våga utmana sig själv och barnen. Enligt lpfö(rev 2010, s.9) skall förskolan stäva efter att varje enskild individ utvecklar en skapande förmåga att förmedla tankar och sina erfarenheter i olika uttrycksformer som rörelse,lek och drama.
Enligt Leijon(2013,s.54) har ordet meningsskapande en stor betydelse enligt sociokulturella perspektiv innebär att man skapar något tillsammans med andra människor. Detta sker med hjälp av olika verktyg i en kommunikativ och medierad aktivitet. Medierad betyder hur vi människor tyder och upplever världen med hjälp av olika redskap.
¹Gunilla Fihn, Högskolan i Borås Workshop Drama 2014-09-23
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98.[Ny,rev.utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig: www.skolverket.se/publikationer?id=2442 (s.16)Marie Leijon (2013) I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar