torsdag 2 oktober 2014

Musik 2

 Idag har vi haft vår andra workshop med Hanna Höglind1, det blev väldigt mycket repetition. Vi började med att gå runt i rummet för att hitta vår egna puls det vill säga musikens hjärta. Efter de skulle vi känna in varandras puls och sedan skulle vi gemensamt gå i samma puls. Vi gjorde sedan röst uppvärmningsövningar där vi bland annat skulle säga bubbelgum, dubbelbubbelgum och trippelbubbelgum för att öva oss på att artikulera. Hanna målade sedan bilder på tavlan som vi skulle gemensamt sjunga en sång sedan för att träna minnet tog hon bort bilder och därefter fick vi träna på att sjunga i kano.

Här är några bra sångböcker:
Efter lunchen fick vi lära oss att spela tre ackord A,D och G, med dessa ackord kommer jag som pedagog väldigt långt. Det flesta barnsånger innehåller bara de tre ackorden. Hanna visade oss på giratten hur vi skulle göra för att ta de tre ackorden. Vi fick ett häfte med olika enkla barnsånger som vi skulle gå och träna på, vi valde att träna oss på Idas sommarvisa. Efter en halvtimma så skulle vi spela i grupp de olika sångerna vi lärt oss. Jag tycker det är väldigt roligt att vi får lära oss grunden att spela gitarr i skolan, eftersom att det är ett väldigt roligt verktyg att ha med sig i förskolan. Samlingen blir mer levande med ett instrument.

Som avslutning på dagen fick vi lära oss en rolig lek som heter musikmemory, det går till så att det är två stycken som börjar att tävla. De andra barnen ska två och två komma överrens om ett genesamt ljud de ska vara. Barnen ställer sig huller om buller, sedan får de två tävlande i tur och ordning försöka para ihop barnen med rätt ljud. Det var en väldigt rolig lek, men jag tror att de krävs att en pedagog är aktiv i leken och hjälper barnen.


¹Hanna Höglind, Högskolan i Borås. Musik 1, 2014-10-03

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar