Kursmål som detta inlägg har berört:
kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma.
Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över ett tematiskt arbete där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt material med fokus på barns lärande.
Fältdag 1
Denna terminen skulle vi göra våran verksamhetsförlagda utbildning i en förskoleklass. Det var första gången jag var i en förskoleklass så jag var väldigt nervös. Dagen började med att barnen hade morgon samling och min VFU handledare presenterade mig inför barngruppen, jag insåg snabbt att det var samma barn som jag hade i förskolan terminen innan. Det kändes väldigt kul och spännande att se hur de utvecklas. Efter samlingen gick jag och min handledare iväg för att prata vad som skulle hända under våren, vilka krav som ställdes på mig och vi gick igenom hur en förskoleklass fungerade. Dagen gick väldigt snabbt och jag fick följa med hur en typisk dag i förskoleklassen fungerade.
Fältdag 2
Dag två så fick jag själv berätta om vad jag skulle göra i deras klass och jag och handledaren samtalade om vilket tema de hade under hösten. Dagen fortsatte med en lektion och sedan rast, det är en väldigt stor skillnad på förskola och förskoleklass. Det är ett helt annat tempo en i förskolan och det är schemalagda lektioner som liknar 1ans schema. Jag fick tid på rasten att prata med barnen och försöka få information var de var intresserade av.
Fältdag 3
Sista fältdagen innan VFUn börjar, jag är med på klassens dagliga rutiner för att försöka samla information om temat och barnens intresse, eftersom att jag skall förbereda ett didaktiskt material som jag sedan skall använda under VFUn. Jag ser fram emot att VFUn skall börja.
VFUn v45-47
Under VFU perioden hade jag gjort ett didaktiskt material som innehöll ett memory med stora och små bokstäver som barnen skulle para ihop. Jag gjorde spelet med färgglada färger så att barnen
skulle tycka att det var mer intressant. Jag valde att ha det framme spelet under hela VFU perioden så att barnen hade fri till gång till spelet. Jag delade också in barnen i små grupper för att på olika sätt
spela memoryt och vara delaktig i det didaktiska materialet. Jag ville att barnen skulle lära sig sambandet mellan små och stora bokstäver. Alla barnen i klassen fick vara med att spela det var fri tillgång till spelet..Spelet kunde barnen själva spela eller med en vuxen, spelet var utformat så att många barn kunde vara med. Jag gjorde det didaktiska materialet så att barnen kunde spela de både inne och ute, tycker att det är viktigt att ge barnen olika möjligheter i lärandet.. Läroplanen ska främja att elever ska utveckla kunskaper och värden. Läroplanen ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Barnen ska kunna använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt, (Läroplan för grundskolan, förskolleklassen och fritidshemmet 2011, ss.14-15)
Under min VFU fick jag också en inblick hur pedagoger jobbade i en förskoleklass, enligt mig är det en väldigt stor skillnad och ett stort hopp emellan förskolan och förskoleklassen. Det var en väldigt
skulle tycka att det var mer intressant. Jag valde att ha det framme spelet under hela VFU perioden så att barnen hade fri till gång till spelet. Jag delade också in barnen i små grupper för att på olika sätt
spela memoryt och vara delaktig i det didaktiska materialet. Jag ville att barnen skulle lära sig sambandet mellan små och stora bokstäver. Alla barnen i klassen fick vara med att spela det var fri tillgång till spelet..Spelet kunde barnen själva spela eller med en vuxen, spelet var utformat så att många barn kunde vara med. Jag gjorde det didaktiska materialet så att barnen kunde spela de både inne och ute, tycker att det är viktigt att ge barnen olika möjligheter i lärandet.. Läroplanen ska främja att elever ska utveckla kunskaper och värden. Läroplanen ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Barnen ska kunna använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt, (Läroplan för grundskolan, förskolleklassen och fritidshemmet 2011, ss.14-15)
Under min VFU fick jag också en inblick hur pedagoger jobbade i en förskoleklass, enligt mig är det en väldigt stor skillnad och ett stort hopp emellan förskolan och förskoleklassen. Det var en väldigt
nyttig erfarenhet att vara i en förskoleklass men jag föredrar förskolan.
Fältdag 4 och 5
Det två sista fältdagarna skulle vi se hur och om eleverna hade blivit inspirerade att fortsätta att arbeta med materialet eller inte. Barnen berättade för mig att de använt sig utav spelet när jag varit borta på rasterna då de annars arbetade i sina böcker.
Referenslista
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar